söndag 2 februari 2014

Början

Dan för dopparedan. Kön på fynda var kilometerlång och mamma tyckte vi kunde passa på att ta en runda om garnet. Plötsligt låg det där, ett melerat sockgarn av det liite tjockare slaget. Färgerna var så fina och garnet så mjukt. Helt plötsligt hade jag lovat att försöka mig på ett par sockar och två nystan inhandlades, ett vinrött till mamma och ett jeansblått till mig. I ett antal år har jag stått emot alla hintar om att jag borde börja sticka, varit med på stickkafé för fikan och det trevliga sällskapets skull, men hela tiden stretat emot. Jag vet inte vad som flög i mig, och vill gärna skylla på att jag kokade i pälsjackan, men sanningen är att jag varit sugen länge nu.

Varför jag inte börjat tidigare? Försöker man inte så riskerar man inte att göra sig själv besviken.. Men jag började, och JAG KAN! Såhär en dryg månad efter första maskan kliar det i fingrarna efter att få ta upp stickorna när jag kommer hem från skolan och huvudet svämmar över med allt jag vill testa och göra :)


Första sockarna, som hade alla trådar fästa knappt två veckor efter start! Den som tittar nära ser att den högra, som är stickad först, är både mer ojämn och större än den vänstra. Nu bor jag i dem här hemma, och att de är lite olika gör mig ingenting, man måste ju börja någonstans. Garnet är Online Supersocke (med aloe vera och jojoba) och vad det gick åt har jag ingen aning om då jag saknar våg. Mönstret är mammas variant av tå upp-sockar som jag kommer nyttja mycket framöver :)

Här i bloggen kommer min alster dyka upp, kanske tillsammans med något kul jag gjort i skolan.. (Där jag ägnar mig åt designteknik och ritar klädmönster hela dagarna.)

Vi syns snart igen!
Kram

21 kommentarer:

  1. Ååå, vad kul att det blev en blogg också!
    Dina sockar är finfina, men nu väntar jag på att du visar de röda. =)
    P&K
    /mamsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. De röda kommer, när jag har lyckats ta ett foto! Men de får nog följa med hem imorgon så kan du klämma själv..
      Puss

      Radera
  2. Heja!! Det ska bli kul att följa Dig! Kram Anita på Gotland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, nu kan alla ni som jag har "stalkat" länge börja ge igen :) Kram!

      Radera
  3. Vad kul att du kommit igång med att sticka. Det är väl så när mammorna stickar hela tiden, att barnen blir lite motsträviga. =D Två av mina barn har också just kommit igång att sticka men bloggar gör de inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där jag kommer ifrån kan man definitivt inte sticka utan att ha en blogg! Det är lika självklart som att min mamma kommer i två exemplar :)

      Radera
  4. Haha! Nu är du är sååå fast! Tänk om din kusin kunde fatta hur kul det är. =)
    Sockarna blev ju jättefina! Jag tror att de flesta hade problemet med en stor och en liten socka i början. Men det syns ju inte, och oftast är ju den ena foten lite större än den andra...........
    Vill du inte vara med i vår sockutmaning? =)
    /Bästaste Moster Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag veeeet... Men jag är ganska nöjd med mitt nya beroende! ;) Mmm, hon kräver bara lite mer bearbetning (eller eventuellt en lobotomering) oavsett ska vi nog få henne att börja!
      Haha, inte såååå mycket större.. Men i värsta fall får jag väl sticka en tredje socka till detta paret :)
      Vad är en sockutmaning?
      Kram

      Radera
  5. Så fina! Inte illa att starta med sockar som de flesta drar sig i det längsta för att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Det var mycket lättare än jag trodde faktiskt, och ibland är det en fördel att ha en mamma med pedagogisk utbildning..

      Radera
  6. Heja! Du är duktig! Det blir spännande att följa dina alster /Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Cicci! Ja, ingen är nog så spänd av förväntan som jag själv.. Jag bubblar av ideér och saker jag vill testa! Kram

      Radera
  7. Ha ha, så du är här nu. Det blir fint tjejen, nu kör vi. Jag laddar med garn och vin och väntar på inbjudan :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bara för din skull kompis :) Inbjudan kommer! Så fort jag blivit av med förkylningen från helvetet och ordnat upp mitt liv ;)

      Radera
  8. Om Elin får komma och sticka och dricka vin vill minsann jag komma också -sådesååå. =)
    /p&k

    SvaraRadera
  9. oh, yey!!!!
    klart du kan, det var jag inte ett dugg orolig för.
    ser fram emot att följa din framfart :)
    puzz o kraMyz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hade jag vetat att man skulle få så mycket uppmuntran så hade jag startat bloggen innan jag hade börjat sticka ;)
      Puss och kram!

      Radera
  10. Vilka fina sockar - bra jobbat!

    SvaraRadera
  11. Ja, att planera är otroligt tillfredställande tycker jag, även om inte allt man funderar över blir verklighet..

    SvaraRadera
  12. Härligt att du har upptäckt stickningen! Sockorna är superfina :)

    SvaraRadera